Farurile cu lupa sunt cele mai indicate pentru xenon!!!
Pentru ce ce s-au gandit sa isi puna xenon pe masini, sau pentru cei ce au dar vor sa afle mai multe despre acest gaz voi povesti cate ceva despre el!
In primul rand, cand achizitionati un kit xenon, acesta ar trebui sa contina urmatoarele:
-2 becuri
-2 balasturi
-Elemente de fixare
-Manual
-Conectori si cabluri
Eu sunt de parerea ca cei mai multi nu inteleg care este treaba cu instalatia xenon sau HID cum i se mai zice (High Intensity Discharge). Nu este un bec ca oricare altul, sa fie pus pe orice far. Nu am nici o problema cu cei care isi pun instalatii de xenon aftermarket sau cei care isi pun xenon pe faza lunga, proiectoare etc, DACA instalatia este montata pe un far corespunzator.
95% din cei care isi pun xenon nu stiu sau nu ii intereseaza cum este montat xenonul, se gandesc doar la cat de ieftina e o instalatie de acest gen (se gasesc incepand cu 50 euro) si ce prosti sunt altii care dau o mie de euro sau mai mult pe aceasta optiune din fabrica….
- Nu cumparati instalatii de 2 lei, cat dai atata face, cumparati o instalatie de renume (Philips, Bosch, Hella sunt doar cateva exemple). Instalatiile din targ/net sunt niste porcarii chinezesti, daca instalati aceste kit-uri, in 99% din cazuri vor aparea erori in bord de bec ars pe faza pe care este montat, la majoritatea marcilor din grupul VAG fac figuri la aprinderea lor (palpaie, intreruperi etc). Cele brand nu au problemele astea.
- Sa nu credeti ca daca aveti deja far cu lupa (multe modele noi au) sunteti salvat, faceti un test sa vedeti cum se vad xenoanele montate pe aceste faruri, sunt 2 tipuri de faruri cu lupa, cele cu lupa pentru xenon si cele cu lupa pentru halogen. Stiu cazuri in care au fost montate instalatii pe far cu lupa pe care initial a fost halogen si se vedea extrem de prost/intunecat iar la altele se vedea foarte bine, depinde de producator, model etc.
- Sau daca aveti far normal (oala) in loc sa cumparati H1..H7 normal, mai bine isi ia H1..H7 dar cu -R, - R-ul de la becuri iti spune ca este prevazut cu o portiune grafitata la partea de jos a bulbului care impiedica dispersia luminii in jumatatea inferioara a oglinzii farului - si daca nu gaseste (desi au aparut pe toate drumurile), cumpara frumos 2inele adaptoare de la H la D +2becuri D2R(sau D1R) si toata lumea e fericita
Acum sa va explic ce este mai exact xenonul si cum functioneaza:
HIGH INTENSITY DISCHARGE este tehnologia relativ noua, sau nou implementata in industria auto, ce consta in descarcarea unei tensiuni initiale de aproape 23000 volti intr-un amestec de gaz, ce cuprinde printre altele si gazul rar de xenon, ceea ce duce la crearea unui arc plasmatic.
Iluminarea HID nu are la baza un filament, ci creeaza lumina prin aprinderea unei descarcari electrice intre 2 electrozi cu quartz aflati in interiorul capsulei cu gaz cu xenon. Pentru aceasta este nevoie de un bec, format dintr-o bula de sticla in care este inchis amestecul de gaz si doi electrozi din quartz, de un ridicator de tensiune numit balast. Lumina apare ca urmare al coliziunii dintre electronii gazului Xenon si atomii de metal produs de descarcarea electrica.
Tehnologia HID/xenon a fost rapid integrata la nivel de norma pentru ca produce cu pana la 300% mai multa lumina decat un bec cu halogen conventional, consumand in acelasi timp aproape la jumatate current electric (35W fata de 55W). In plus, durata de viata este de pana la 10 ori mai mare decat cea oferita de becurile cu halogen, in consecinta egaland durata de exploatare/viata a unui autoturism. Aceste avantaje greu de egalat au facut tehnologia HID superioara celorlalte forme de iluminat.
Temperatura Kelvin nu are nici o legatura cu temperatura in grade Celsius, ci se refera exclusiv la culoarea luminii produsa de bec. Becul este in esenta identic pentru orice culoare si sufera o usoara pigmentare in functie de cerinta si nevoile clientului. Cu cat creste temperatura Kelvin (adica becul este mai albastru) lumina devine evident si mai albastra dar fluxul luminos scade, iluminarea efectiva fiind mai slaba. Atentie deci : Mai multe grade Kelvin inseamna o lumina mai slaba, aceste doua elemente fiind invers proportionale.
Eu sunt fan al 6000k (alb crystal), “culorile” de xenon sunt de la 1000k pana la 30.000k (1000 fiind galben lumanare iar 30.000 find mult spre mov)
Iata si cateva exemple:
Bec Culoare Lumeni
4300K Alb-galbui 3400 lumeni
5000K Alb 3200 lumeni
6000K Alb puternic (Ice White) 2800 lumeni
6500K Alb-albastrui 2500 lumeni
8000K Albastru 2200 lumeni
Ce inseamna bixenon?
Este un tip de bec care se monteaza pe masinile care au un singur bec atat pentru faza scurta cat si pentru faza lunga (Dacia Logan, majoritatea modelelor Daewoo, Hyundai, Nissan, VW Bora, Skoda Octavia 1 etc.)
Care este durata de viata a becurilor xenon?
Becurile xenon au o durata de viata de minim 3000 h.
Becurile Xenon asigura o vizibilitate crescuta
In conditii de drum nefavorabil (ploaie, ceata, ninsoare) combinatia de lumina alba si flux luminos puternic duce la cresterea sigurantei in trafic.
Care este legatura intre culoare si luminozitate?
Multi oameni cred ca daca temperatura culorii creste, creste si fluxul luminos. Fals! Temperatura culorii este doar o modalitate de masurare a culorii luminii emise. Lumina emisa de un bec de 12000K este mai slaba decat un bec de 6000K.
Pot sa dau flash daca am xenon ?
In mod normal da, numai ca unele modele mai slabe nu permit acest lucru ori lumina data de faza lunga nu se va opri timp de 3-4 secunde. Pentru a evita problemele va recomand sa folositi producatori de incredere, sau deja testati
Cat dureaza sa am lumina la capacitate 100% ?
In functie de producator, poate dura intre 5-10 secunde si un minut.
Farurile cu lupa sunt cele mai indicate pentru xenon!!!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu