marți, 5 iunie 2012

Defectarea turbosuflantei

Defectarea turbosuflantei


Principalele simptome care pot indica defectarea turbosuflantei:
- consum deosebit de ulei
- pierdere de putere a motorului
- eliminare prin esapament de fum negru.
- eliminare prin esapament de fum albastru.
- zgomote in functionare

Durata de viata a turbosuflantei o depaseste in mod obisnuit pe cea a motorului. Ca urmare, daca a cedat turbosuflanta este cazul sa verificati uleiul de schimb folosit, filtrul de aer de schimb, faptul daca sunt elemente dure in partea de aspiratie si chiar stilul de conducere.
Principala cauza a defectarii turbosuflantei o constituie intretinerea si exploatarea necorespunzatoare a motorului avand ca rezultat uzura deosebita a acesteia.

Cauze posibile si verificari necesare in cazul consumului mare de ulei


automecanica turbosuflanta defecta 06 
- scurgeri de ulei in camera turbinei ce pot conduce la franarea rotorului.
- scurgeri de ulei la racordul metalic catre intercoolerul (radiatorul) de aer. Se recomanda demontarea tubulaturii de aspiratie a turbosuflantei si verificarea prezentei uleiului acolo.- scurgeri de ulei de la motor datorita uzurii segmentilor sau a simeringurilor de la supape.

automecanica turbosuflanta defecta 03 
- obturarea evacuarii uleiului din carcasa lagarului catre baia de ulei rezultand scurgeri prin fantele simeringului de etansare ai compresorului si ai turbinei turbosuflantei.
- infundarea filtrului de aer conduce la decompresie in camera compresorului, rezultand aspiratia uleiului din carcasa lagar, prin fanta simeringului de etansare.
- deformarea conductei de evacuare a uleiului din turbosuflanta sau cresterea peste limita a nivelului uleiului din baia de ulei conduce la cresterea presiunii uleiului din lagar si scurgerea in camera compresorului.
- prezenta uleiului in tubulatura catre admisia motorului.


Presiunea scazuta de compresie


automecanica turbosuflanta defecta 05
- conduce la cresterea consumului de combustibil, pierderea de putere sau functionarea instabila a motorului si se datoreaza lipsei etansarii tubulaturii dintre turbosuflanta si galeria de admisie a motorului.
Cauzele comune sunt: intercooler (radiator) fisurat, coliere slabite, furtunuri fisurate, garnituri rupte, infundarea tubulaturii intre galeria de admisie si pompa de injectie.





Defectele mecanice ale turbosuflantei care impun schimbarea sau repararea ei


automecanica turbosuflanta defecta 02 
- uzura sau defectarea palelor compresorului datorita intrarii de corpuri straine dinspre filtrul de aer. Cauza este filtrul de aer uzat.
- uzura sau defectarea palelor turbinei datorita intrarii de corpuri straine dinspre motor prin esapament.
Acestea pot fi: fragmente de supape, de scaune de supape, de segmenti, elemente arse din tubulatura de esapament.
- prezenta jocului axial la rotor, daca este sesizabil cu mana trebuie schimbata sau reparata turbosuflanta (acest joc trebuie sa fie sub 0,05 milimetri).
- prezenta jocului radial la rotorul turbosuflantei, mai mare de 1 mm. Mai ales daca palele compresorului ating corpul bloc sau acesta este blocat trebuie reparata sau schimbata turbosuflanta.
- prezenta oricaror urme de lovituri, fisuri sau fragmente lipsa de pale din corpul compresor determina functionarea defectuoasa a turbosuflantei si implica reparatia sau schimbarea ei.

Verificari necesare la suspectarea defectarii turbosuflantei cu geometrie variabila


Verificarea sistemului de geometrie variabila:
- daca la pornirea si oprirea motorului se deschide si inchide geometria variabila inseamna ca pompa, tija si acuatorul sunt in stare buna.
- daca tija nu actioneaza asupra geometriei variabile trebuie verificat daca acuatorul primeste vacuum.
- daca acesta primeste vacuum inseamna ca ori acuatorul (supapa de vacuum) este defect ori paletele cu pas variabil sunt blocate. Trebuie verificate mai departe functionarea acuatorului si mobilitatea sincrona a tuturor paletelor geometriei variabile.
- daca acuatorul nu primeste vacuum trebuie verificat circuitul de vacuum.

Repararea turbosuflantei


Turbosuflantele defecte se pot repara. In Romania sunt unitati de reconditionare echipate cu utilaje necesare pentru operatiunile de reparatie. Piesele interioare sunt achizitionate de la producatorii de origine ai acestor turbosuflante. Se practica si licentierea pentru reconditionare de la producatorul original.
Turbosuflantele reparate sau reconditionate sunt comercializate adesea ca "noi" si la noi in tara.


*sursa: www.automecanica.ro

2 comentarii:

  1. Bine ca exista solutia cu reparatia acesteia, eu am o flota de masini priin serviciul de rent a car Bucuresti si de fiecare data cand am probleme repar turbinele.

    RăspundețiȘtergere
  2. Bine ca exista solutia cu reparatia acesteia, eu am o flota de masini priin serviciul de rent a car Bucuresti si de fiecare data cand am probleme repar turbinele.

    RăspundețiȘtergere